Ahad, Mei 17, 2009

KENANGAN DEBAT UIAM 2009

Kenangan yang manis bukan datang selalu.
kadang-kadang saat manis itu tidak sengaja hadir dalam hidup kita. Debat merupakan satu wahana kepada pemikiran yang positif dan berperancangan. Sedikit kepayahan dalam penglibatan dunia debat pasti memberikan banyak mashalahat dalam hidup para pendebat. Hanya mereka yang terlibat sahaja mengerti erti dunia perdebatan itu sendiri. Semoga akan ada ruang yang lebih luas untuk meniti pengalaman demi pengalaman sebaik mungkin.

Lazimnya debat menjadikan pendebat menjadi seorang yang berdisiplin... Memegang satu matlamat dan tahu hala tuju yang ingin diteruskan dan dicapai.. Dalam arena perdebatan seseorang itu perlu tegas dan yakin. Bukan sedikit pengalaman yang diperlukan, bukan sedikit pengetahuan harus dicari. Untuk membahaskan sesuatu itu, seseorang itu harus tahu teknik dan kekuatan bagi memastikan segala yang dipertuturkan bersifat logis dan mengutarakan pendapat dengan berani. Biarpun ada yang menyatakan perdebatan yang diceburi oleh para pelajar ini umpama seseorang yang menegakkan benang yang basah...namun di situlah kekuatannya. Kita harus membuktikan pelbagai perkara dengan hujah yang yakin dan berani... penentunya bukan pendebat itu... tetapi orang lain yang menjadi juri, lebih bijak dan arif dalam menentukan keputusannya...

Arena perdebatan umpama perjudian... cukup menakutkan kerana kita tidak bisa menjangka apa yang akan kita lalui. Mengalah bermakna kita bukan seseorang yang berani menghadapi kenyataan.
Asna (Debat Bahasa Melayu) dan Syifaq (Debat Bahasa Inggeri)

Itulah pula kenyataannya...

Dalam ruangan ini dicatatkan sedikit kenangan dalam pertandingan debat di UIAM... pelbagai kesulitan yang dihadapi oleh anak-anak ini namun bagi mereka.... inilah dunia perdebatan yang indah. Bukan kemenangan yang penting tetapi perjuangan itu diteruskan... Ilmu itu jika tidak dicari tidak akan datang dengan sendiri....sedangkan di sekeliling kita adalah ilmu, ilmu, ilmu, ilmu .....semata-mata. Tiada yang kosong kecuali bagi mereka yang tidak mahu berfikir. Jelaslah perdebatan adalah arena menyuarakan jati diri individu... mungkin tidak akan hadir segala itu jika tidak difikirkan.


Pengorbanan dalam dunia perdebatan tidak akan sama dengan arena lain... Biarpun bukan berprestij namun ia lebih menguji kekuatan diri... Berlagu, bernasyid, berlakon.... biarpun pada sesetengah amat payah dilakukan namun... ia perlu penghayatan dan keserasian. Berdebat adalah segalanya... melagukan, menyampaikan lirik dan menyuarakan, berlakon....berkata-kata, berdialog...malah lebih daripada itu...ia adalah ilmu, pengetahuan, pengalaman, keberanian, keyakinan, kekuatan.....segalanya tentang hidup....biarpun ia merupakan ruang kecil dalam bahagian hidup itu sendiri.
Tahniah, anak-anak yang melibatkan dalam perdebatan.. Kalian adalah kekuatan, peribadi remaja terbilang pada masa akan datang.... Berbangga lah kalian kerana kalian terpilih dalam dunia perdebatan ini sebagai pejuang yang tidak akan berputus asa dan mengaku kalah...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan